Het belangrijkste aan een horecagelegenheid is natuurlijk dat je lekker eten kunt aanbieden, tegen een goede prijs. Een menukaart maken is hét middel om je eten te verkopen aan de klant. Maar hoe zorg je er nou voor dat je klanten zoveel mogelijk geld uitgeven bij hun bezoek? De menukaart speelt hierin de grootste rol.

Invloed van een menukaart maken


Een menukaart maak je namelijk niet zomaar, horecaondernemers gebruiken meerdere trucjes om hun klanten mee te beïnvloeden. Het zal je zelf ook wel zijn opgevallen in restaurants dat menukaarten vaak bepaalde kleuren hebben, dat er maar een beperkt aantal gerechten op staan en dat je een volgorde kan herkennen in de producten die erop staan.

Beïnvloeding door middel van kleurgebruik

Het is al jaren bekend dat elke kleur een eigen sterke emotie oproept bij mensen. Zo werkt het ook bij een menukaart. Groen laat bijvoorbeeld zien dat alles vers en gezond is waardoor mensen trek krijgen in de gezonde (en vaak dure) opties. Rood is juist weer een heel activerende kleur waarmee je mensen kan overtuigen om het gerecht met de meeste winstmarge te kiezen.

Beperk de gerechten op een pagina

Veel keuze is leuk, maar ook overweldigend. Het kan leiden tot keuzestress voor de klant en de klant kan het gevoel krijgen dat hij gerecht over het hoofd ziet. Bij het menukaart maken hanteren daarom de meeste horecagelegenheden maximaal 7 gerechten per gang op de kaart. Zo blijft het overzichtelijk voor de klant en kan deze rustiger zijn keuzes doornemen. Hierbij is herhaling ook belangrijk. Een driegangenmenu kan je bijvoorbeeld op meerdere plekken aanprijzen. Voorop de kaart als specialiteit, maar ook bij pagina voor voorgerechten en de pagina voor hoofdgerechten. Onbewust krijgt de klant zo meer trek in deze keuze.

Overtuig de klant van het gerecht

De klant weet natuurlijk niet hoe het gerecht eruitziet en heeft alleen de menukaart om als referentie te gebruiken. Dan is het belangrijk dat de menukaart het gerecht goed kan overbrengen. Gebruik woorden waarmee je de klant kan prikkelen, zoals authentiek, lokaal, smaakvol en biologisch. Zo krijgen mensen echt een goed beeld van de gerechten op de kaart en kan je ze overtuigen om voor bepaalde gerechten te kiezen.

Share: